{"id":198,"date":"2021-02-11T08:57:42","date_gmt":"2021-02-11T08:57:42","guid":{"rendered":"https:\/\/www.myfov.nl\/?p=198"},"modified":"2021-02-11T08:57:43","modified_gmt":"2021-02-11T08:57:43","slug":"sombere-blik-op-onderwijs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.myfov.nl\/sombere-blik-op-onderwijs\/","title":{"rendered":"Proefschrift, eindexamens of CITO: sombere blik op onderwijs"},"content":{"rendered":"\n

Vanaf maart vorig jaar, waarin het Covid-19 ook in Nederland om zich heen sloeg, kijken we al naar de ouderen. Zij moeten gezond blijven en samen staan we sterk om hen een goede oude dag te beleven. Maar naar de jongeren werd weinig omgekeken. Tot nu toe, dan. Want zij vormen de toekomst voor ons land en daar moeten we veel meer aandacht aan steken. Daarom zijn in de afgelopen weken besluiten genomen rondom het onderwijs. <\/p>\n\n\n\n

Er wordt van een “achterstand” gesproken<\/h2>\n\n\n\n

De basisschool leerlingen mogen al naar school. De ramen moeten open blijven om zo de circulatie van frisse lucht te behouden. Dat betekent wel dat de temperatuur in het in het klaslokaal rond het nulpunt ligt. Maar alles is beter dan thuisonderwijs, want specialisten spreken van een “achterstand” bij kinderen die anders te groot wordt. <\/p>\n\n\n\n

Maar daar is inmiddels veel kritiek op gekomen. Want hoe kun je spreken van een “achterstand” terwijl kinderen zich nu ook ontwikkelen? Thuis leren koken met ouders, de dag indelen met het schema dat zij van school hebben gehad. Ook dat is ontwikkelen. <\/p>\n\n\n\n

\"onderwijs<\/figure>\n\n\n\n

Andere beslissingen voor voortgezet en hoger onderwijs<\/h2>\n\n\n\n

Wie momenteel onderdeel uitmaakt van het voortgezet of hoger onderwijs worden in alle beslissingen nog naar achteren geschoven. Ook hier is sprake van een “achterstand” volgens professionals en ministers. Maar voor hen is de druk niet groot genoeg om weer klassikaal les te volgen. Er wordt momenteel nog wel druk gespeculeerd over de nationale eindexamens, die normaliter plaats vinden in mei. Wordt dat net als vorig jaar, waarbij leerlingen standaard geslaagd zijn omdat ze de examens niet kunnen afnemen? Of wordt er dit jaar een andere beslissing genomen? <\/p>\n\n\n\n

Als leerlingen standaard geslaagd zijn, dan lopen ze volgens experts tegen een muur op bij het mbo, hbo of universitair onderwijs. Maar de eindexamens verschuiven? Dat geeft geen perspectief aan studenten. Zij weten niet wanneer ze dan w\u00e9l eindexamen mogen doen. Een lastige keuze.<\/p>\n\n\n\n

Idem voor de studenten in het hoger onderwijs. Sommige studenten hebben hun klasgenoten nog nooit in levende lijven ontmoet. Anderen moeten toezien hoe hun stage geannuleerd wordt vanwege de omstandigheden in het bedrijfsleven. En voor de studenten die willen promoveren, zijn veel regels aangescherpt. Onderzoeken die standaard in een proefschrift<\/a> terug moeten komen, kunnen nu niet uitgevoerd worden. Ook Ridderprint<\/a>, specialist in het drukken van proefschriften, merkt dit. Er promoveren steeds minder studenten omdat zij zich niet comfortabel voelen bij het onderzoek dat w\u00e9l mag, maar waarvan de kwaliteit een stuk lager ligt. “Ik heb jaren gestudeerd om vervolgens een simpel onderzoek te doen, online. Dat is niet hoe ik wil promoveren. Het moet iets zijn waar ik met trots op terug kan kijken.”, aldus een studente. <\/p>\n\n\n\n

Lockdown nog van kracht tot 2 maart<\/h3>\n\n\n\n

De huidige maatregelen gelden nog tot 2 maart. Hierna zullen Mark Rutte en Hugo de Jonge zich weer uitspreken over de volgende stap in het bestrijden van het virus. Naar verwachting zal tijdens de nieuwe persconferentie ook meer duidelijk worden over de vervolgstappen die in het onderwijs genomen gaan worden. <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vanaf maart vorig jaar, waarin het Covid-19 ook in Nederland om zich heen sloeg, kijken we al naar de ouderen. Zij moeten gezond blijven en samen staan we sterk om hen een goede oude dag te beleven. Maar naar de jongeren werd weinig omgekeken. Tot nu toe, dan. Want zij vormen de toekomst voor ons […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":200,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/198"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=198"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/198\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/200"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=198"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=198"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.myfov.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=198"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}